704 mensen nemen dagelijks de trein in Kapellen

treinreizigersHet Laatste Nieuws peilde naar de toekomst van de Beneluxtrein en noteerde tegelijk dat de treinverbinding tussen Antwerpen en Essen via Kapellen een enorm succes is. De NMBS bevestigt dat de toekomst van deze verbndining verzekerd is.

HST vervangt de Benelux-trein

Wanneer de hogesnelheidstrein tussen België en Nederland tegen 2008 volledig in gebruik is, zal de bestaande Beneluxtrein wellicht verdwijnen. Dat bevestigt Infrabel-woordvoerder Paul Van Aelst. «De Beneluxtrein is verouderd en wordt hoogstwaarschijnlijk niet meer vervangen. Wanneer ze wordt geschrapt, is nog niet duidelijk», zegt hij.

De lijn 12, de boemeltrein tussen Roosendaal en Antwerpen, blijft wel bestaan. De Nederlandse spoorwegen speelden nochtans met het idee om ook die lijn op te heffen. «Wat de Nederlandse autoriteiten beslissen, is hun zaak», zegt Van Aelst. «Als zij de lijn schrappen, laten wij de treinen gewoon in Essen vertrekken. De trein tussen Essen en Antwerpen wordt nog heel vaak gebruikt. Die lijn kende trouwens extra succes tijdens de werken aan de Ring. Om een idee te geven: in Essen stappen er dagelijks gemiddeld 1051 mensen op. In Kalmthout zijn dat er 704, net zoals in Kapellen en in Ekeren zijn dat er 602. Het regionale station langs de hogesnelheidslijn in Brecht zal daar weinig aan veranderen. We beschouwen Brecht als een andere regio. Lijn 12 rijdt echt door het noorden van de provincie. Die regio kent bovendien nog steeds een stijgend inwonersaantal. Van een afschaf van lijn 12 is langs Belgische zijde dus zeker geen sprake.» (JFZ)

donderdag 24 augustus 2006
Vond u dit artikel interessant? Schrijf u in op onze e-mail of RSS en blijf dagelijks op de hoogte van het nieuws uit Kapellen!

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in volgende artikels: