Antwerps voorstadsnetwerk tot in Kapellen?

metroHet idee van Vlaams minister Van Mechelen om lijn 12 als een metrolijn te laten fungeren krijgt bijval. Ook Gazet Van Antwerpen greep in een artikel terug naar dit idee:

Antwerpen heeft nood aan RegioRail

De bouw van het derde en vierde spoor tussen Brussel en Ottignies begint maandag 28 augustus en past in de verwezenlijkingen van het Brusselse voorstadsnet. De noodzaak aan een Gewestelijk Expresnet (GEN), zoals dat in het jargon klinkt, staat voor de regio Brussel buiten kijf. De creatie van een GEN – kunnen we dat niet beter REgioRail (RER) noemen – biedt ook voor de regio Antwerpen perspectieven voor een vlottere mobiliteit.

Het Masterplan Antwerpen zet de komende tien jaar in op de verbetering van het openbaar vervoer. Daarvoor kiest men voor de verlenging van tramlijnen richting Hemiksem, Ekeren, Boechout, enz. De bedoeling is de mensen een snel een comfortabel vervoersmiddel aan te bieden waarbij bus en tram een alternatief vormen voor de auto. In de huidige strategie zorgt De Lijn vooral voor het creëren van meer mobiliteit. De stijgende reizigerscijfers ondersteunen deze visie, maar het effect weegt zeker onvoldoende op de lengte van de files.

Daarvoor zal er in de Antwerpse regio een betere afstemming moeten komen tussen De Lijn en de NMBS. De ingebruikneming van de noord-zuidverbinding in Antwerpen in maart 2007 zou het kantelmoment moeten zijn om een REgioRail voor Antwerpen in gebruik te nemen. Helaas stellen we vast dat op minder dan een jaar van de startdatum er op het terrein te weinig beweegt. De beleidsmannen en -vrouwen kunnen moeilijk zeggen dat ze geen tijd hebben gehad, want de noord-zuidverbinding gaat met twee jaar vertraging open. De spoortunnel biedt dé opportuniteit om het aanbod van trein, tram en bus sterker te integreren en zo echt een alternatief voor de auto te bieden.

De uitbouw van de stopplaats Noorderkempen tot een volwaardig station in Brecht moet in de zomer van 2007 een feit te zijn. Daarmee komen we maanden na de opening van de noord-zuidverbinding. Het aanbod van 17 treinen, gemiddeld een trein per uur per richting, blijft ondermaats voor een voorstadsnet dat de automobilist aanspoort om zijn vierwieler aan de kant te laten staan of hoogstens aan het station.

Het succes van bijvoorbeeld tramlijn 3 is te danken aan de zeer hoge frequentie waarbij mensen weten dat ze binnen enkele minuten in een tram kunnen stappen als ze aan een halte staan. Om snel van de Noorderkempen naar Antwerpen en/of Brussel te sporen zal de frequentie hoger moeten liggen.

Ook vanuit het station Luchtbal moet de verbinding met het centrum van de stad worden opgewaardeerd. Lijn 12 moet als een metrolijn fungeren. Bussen kunnen daar blijven staan, zodat ze niet meer tot diep in de stad en de Rooseveltplaats hoeven te rijden. Een vlotte overstap biedt een prima alternatief. Ook hier wachten we al maanden tevergeefs op een ruimere mobiliteitsvisie van de bewindslui. Naast Brecht moet ook voor Luchtbal heel wat bewegen bij De Lijn. Ze bieden nochtans enorme kansen, net als Kapellen waar een betere afstemming tussen trein en bus mogelijk is. Het is spijtig dat een investering van 765 miljoen euro in de noord-zuidverbinding en 684 miljoen euro in de hogesnelheidslijn tot op dit moment geen groter effect heeft op het mobiliteitsgedrag van mensen. Een betere integratie van het Masterplan met een beter NMBS-aanbod is absolute noodzaak voor Antwerpen.

donderdag 24 augustus 2006
Vond u dit artikel interessant? Schrijf u in op onze e-mail of RSS en blijf dagelijks op de hoogte van het nieuws uit Kapellen!

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in volgende artikels: