Eindelijk licht aan eind tunnel

Tunnelwerken13Het evenement van eind augustus is natuurlijk de opening van de Kapelse tunnel! Vandaar dat de Gazet Van Antwerpen een groot artikel aan dit huzarenstukje weidde

Na twee onderdoorgangetjes* heeft Kapellen eindelijk een tunnel het woord waard. Na ruim 21 maanden zwoegen is aan de Antwerpsesteenweg de ‘onderbrugging’ van overweg 25 van spoorlijn 12 Antwerpen-Essen klaar. Zondag rijden de eerste auto’s door de tunnel. Zaterdag wordt hij feestelijk geopend. Daarmee valt na exact 152 jaar en twee maanden definitief het doek over de bewuste overweg.

Auto’s rijden vanaf zondag onder spoorweg in Kapellen

Historiek

De eerste trein van Antwerpen naar Roosendaal reed op 26 juni 1854 over spoorlijn 12 Antwerpen-(Essen) Roosendaal. Overweg 25 – hoewel toen nog niet onder die naam – aan de Antwerpsesteenweg (N11) in Kapellen was er toen al bij. De bewuste spoorovergang kende een bewogen geschiedenis.

Zo gebeurden op die plek vele zware ongevallen, maar het trieste hoogtepunt dateert van 26 maart 1979. Toen werd een kermiswagen die zich op de bult van de overweg had vastgereden, gegrepen door de sneltrein Brussel-Amsterdam. Balans: één dode, zes gewonden en stoffelijke schade die haast niet te overzien was. De roep naar een oplossing voor de overweg werd nog maar eens aangezwengeld

In 1947 was er voor het eerst sprake van een brug over overweg 25. Jaren later werd zelfs een gedetailleerd plan uitgewerkt. De viaduct over de ‘ijzeren weg’ zou bijna aan de huidige rotonde op de Zilverenhoek vertrekken om pas terug op de begane grond te komen op het pleintje voor de huidige hoofdingang van winkelcentrum Promenade aan de Vredestraat.

In 1956 werd bij Koninklijk Besluit beslist de betrokken overweg af te schaffen. In 1985 werd voor het eerst over een tunnel gesproken. Het Kapelse schepencollege stemde in oktober 1986 in met een tunnelontwerp van de NMBS. Maar een jaartje later liet die laatste weten dat daarvoor geen budget was. Het KB van ’56 werd meteen ook ingetrokken

Na nieuwe zware ongevallen op de overweg in 1994 en 1996 werden de plannen voor een tunnel opnieuw van onder het stof gehaald. In 2000 werd de aanleg van de ‘onderbrugging’ (zoals dat in het NMBS-jargon heet) opnemen in de randvoorwaarden voor de hogesnelheidslijn. De ontwerpovereenkomst van 2001 werd in juni 2002 goedgekeurd door de Kapelse gemeenteraad.

Werken spoorwegtunnelDe werkzaamheden startten uiteindelijk op 15 november 2004 met de sloop van zeventien huizen. Nu zaterdag, ruim 21 maanden later, gaat de tunnel open. Hoewel het verkeer al niet meer sinds 28 augustus 2005 over de oorspronkelijke overweg 25 kan, valt nu – na exact 152 jaar en twee maanden – definitief het doek over de bewuste overweg. Kostprijs van de tunnel: meer dan tien miljoen euro, te betalen door de NMBS/Infrabel, het Vlaams Gewest en de gemeente.

De tunnel

Zo’n 250 lopende meter van de Antwerpsesteenweg maakt deel uit van de tunnel. Daarvan is zo’n vijftig meter overdekt, de echte tunnel zeg maar.

De tunnel – van begin helling tot einde helling – loopt van huisnummer 126 (kant Zilverenhoek) tot huisnummer 78 (net voorbij Zilverlindendreef, kant centrum).

De dakplaat is specifiek afgerond en dat geeft bij het uitrijden van de tunnel een enorm breed-en-wijd-effect.

De tunnel telt twee rijstroken, eentje in elke richting. Een rijstrook is 3,50 meter breed.

Het trottoir en het fietspad in de tunnel meet aan beide zijden telkens twee keer 1,50 meter.

De laterale wegen rond de tunnel zijn 2,9 meter breed, de parkeerstrook twee meter en het trottoir bovengronds 1,40 meter.

De wandplaten van de tunnel zijn bekleed met metaaloxiden. Dat geeft in het open tunneldeel de kleur geel-oker. In het dichte gedeelte evolueert dat tot rood in het midden van de tunnel.

De profielen boven en onder en de verticale omegaprofielen tussen de panelen in, zijn platinagrijs. Dezelfde kleur hebben alle leuningen tussen het fietspad en de rijweg.

En wat nu?

Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen vanaf zondag dan wel ónder de spoorweg in Kapellen, de werkzaamheden zijn nog niet helemaal rond. De aannemer is allicht nog tot en met november bezig met de afwerking. Dat gaat onder meer om het bovengronds aanbrengen van balustrades, het leggen van parkeervakken en de afwerking van de tunnelwand en de laterale wegen voor lokaal verkeer. Ook de zone bovenop de tunnel is nog niet klaar en de aansluitingen naar de zijstraten – Frans de Peuterstraat en de Zilverlindendreef – moeten nog worden heraangelegd. De NMBS/Infrabel breken de tijdelijke overweg en bijhorende signalisatie nog op.

Het feestprogramma

De officiële opening van de tunnel verloopt in twee luiken. Eerst is er het gedeelte voor genodigden, tussen 13 en 15u. Naast onder meer toespraken van Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder Infrabel, Bruno Tuybens, staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, en Vlaams minister én Kapellenaar Dirk Van Mechelen wordt de tunnel officieel geopend met muzikale omlijsting van de Koninklijke Liberale Fanfare De XXXIV en vocaal ensemble Vivace o.l.v. Marc van den Broek. Daarna volgt een receptie in de tent.

Het volksfeest waarop alle Kapellenaars zijn uitgenodigd, start om 15u. Tot 17u zijn drank en hapjes gratis voor alle aanwezigen! Het Oberbayernorkest De Lustige Lepellanders speelt tussen 15 en 17u ten dans, coversensatie Vic Smetley & the Bastards bestijgt het podium twee keer (18-19u en 20-21u). Dj FM Lokaal doet de rest. Verder vind je in de werfburelen tot 20u een tentoonstelling over overweg 25, zowel historisch – met tal van oude foto’s, krantenknipsels én alle plannen voor een brug of tunnel die er ooit gemaakt zijn! – als over de aanleg van de tunnel. Kinderen vinden tot 21u ook hun gading met een clown, grime en een speelbus van veertien op vier meter.

Christophe MATTHIJSSENS

(*) Het voetgangerstunneltje aan het station van Kapellen en het tunneltje voor fietsers en voetgangers tussen de Philippe Spethstraat en de Georges Spelierlaan. Beide lopen ook onder spoorlijn 12.

donderdag 24 augustus 2006
Vond u dit artikel interessant? Schrijf u in op onze e-mail of RSS en blijf dagelijks op de hoogte van het nieuws uit Kapellen!

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in volgende artikels: