Kapellen wandelt massaal tunnel in

Ook Het Nieuwsblad/Het Volk was er afgelopen zaterdag bij toen de tunnel werd ingewandeld:

Halve eeuw gewacht op schrapping spooroverweg
De Kapellenaars wandelden afgelopen zaterdag achter de hoogwaardigheids-bekleders door de spiksplinternieuwe tunnel. Na exact 50 jaar wachten is spooroverweg 25 definitief geschrapt. De openstelling van de tunnel ging gepaard met een groot volksfeest.
Al in 1956 werd bij Koninklijk Besluit beslist de overweg af te schaffen, zij het dat men op dat moment een viaduct wilde bouwen. Het dramatische ongeluk in 1979 waarbij één dode en zes gewonden vielen, deed de discussies rond de overweg weer hoog oplaaien. Dankzij Jacky Buchmann, toenmalig minister in de eerste Vlaamse regering, kwam het dossier in 1981 in een stroomversnelling tot crisismanager bij de NMBS Honoré Paelinckx besliste het project te schrappen. ,,Na een reeks nieuwe zware ongevallen startten de tweede helft van de jaren ’90 nieuwe gesprekken”, zei Vlaams Minister Dirk Van Mechelen (VLD) in zijn toespraak. In november 2004 werd dan uiteindelijk met de werken gestart.
Druk knooppunt
Aan spoorwegovergang 25 kruisen dagelijks 25.000 voertuigen 230 treinen. De overgang bleef daardoor elke dag gedurende 6 uur gesloten. De aanleg van de tunnel is een echt huzarenstukje. Het treinverkeer mocht immers niet onderbroken worden. De tunnel is 275 meter lang geworden, waarvan 90 meter de eigenlijke koker uitmaken. Hij is 13,6 meter breed en 5 meter hoog.
In het project werd 10,1 miljoen euro geïnvesteerd. Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, neemt daarvan 5,47 miljoen euro voor haar rekening. De gemeente Kapellen droeg 1,1 miljoen bij. Derde partner is Wegen en Verkeer. Infrabel investeert tussen 2005 en 2007 40,515 miljoen euro in veiligere overwegen in België.

maandag 28 augustus 2006
Vond u dit artikel interessant? Schrijf u in op onze e-mail of RSS en blijf dagelijks op de hoogte van het nieuws uit Kapellen!

Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in volgende artikels: